تبلیغات
پایگاه خبری هنر گیلان » خبرها » توجه به مباحث فرهنگی، تاکید امروز نهاد کتابخانه ها است

توجه به مباحث فرهنگی، تاکید امروز نهاد کتابخانه ها است

افزودن به علاقمندی ها
شما وارد سایت نشده‌اید

توجه به مباحث فرهنگی، تاکید امروز نهاد کتابخانه ها است

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با بیان اینکه هدف از برگزاری نشست های کتابخوان تخصصی، به اشتراک گذاری منابع خوانده شده است، گفت: در چندسال اخیر نهاد کتابخانه بر مباحث فرهنگی بیشتر ورود کرده است.

به گزارش هنر گیلان، زهرا بدن آرا در نشست تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی که با حضور اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی، روسای ادارات کتابخانه های عمومی و کتابداران کتابخانه های عمومی و مسئولین ستادی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه در چند سال اخیر نهاد کتابخانه ها رسالت خود را تغییر داده است، افزود: امروز نهاد کتابخانه ها علاوه بر رسالت اصلیش یعنی تامین، حفظ و اشاعه کتاب و کتابخوانی، بر مباحث فرهنگی بیشتر ورود کرده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان اظهار کرد: نهاد کتابخانه ها نیاز دیده است که به منظور ترویج مطالعه دست به اقدامات متفاوت تری بزند تا بتواند مخاطبان خود را بیشتر جذب و جلب کتابخانه کند.

وی تصریح کرد: از جمله این فعالیت ها که از مرداد سال گذشته آغاز شده برگزاری نشست های کتابخوان بوده است که از ابتدای سال ۹۵ که سال خواندن نام گرفت و این نشست ها به سه دسته نشست های کتابخوانی، نشست های تخصصی و پویش کتابخوان مجازی تقسیم شد.

بدن آرا افزود: هر ماه در هر کدام از کتابخانه های سطح استان یک نشست کتابخوان در اندازه های کوچک و بزرگ و جمع های ۹-۱۰ نفره تا یکصدنفره برگزار می کند.

وی در خصوص پویش مجازی نیز بیان کرد: این پویش این فرصت را به ما می دهد که علی رغم اینکه فضای مجازی را رقیب خود می دانیم اما رقیبی است که تلنگری به ما می زند که حواسمان را بیشتر جلب کتاب کنیم.

بدن آرا با بیان اینکه اکنون ما از همین فضا استفاده کردیم تا بتوانیم تبلیغ و ترویج امر کتاب و کتابخوانی را در فضای مجازی داشته باشیم، گفت: دوستان از هر سن و قشری می توانند کتاب های خوانده شده خود را در این فضای مجازی به دیگران معرفی کنند.

وی در ادامه در خصوص برگزاری نشست های کتاب خوان تخصصی اظهار کرد: نشست تخصصی امروز سومین نشستی است که امسال در استان گیلان برگزار شد و پیش از این نشست مطالعات انقلاب اسلامی، نشست دوم هم همزمان با ایام دفاع مقدس در همین راستا برگزار شده است.

بدن آرا هدف از برگزاری این نشست ها را با نیت به اشتراک گذاری منابع خوانده شده عنوان کرد و افزود: بسیاری از ما در مسایل روزمره زندگی از شور و مشورت دیگران استفاده می کنیم و اکنون این اتفاق خوب را در حوزه کتاب به وجود آوردیم تا هر کس کتاب خوانده شده خود را که اعتقاد به این دارد. که کتاب خود و مناسبی می تواند برای دیگران باشد در زمان مشخصی که بین ۷ تا ۱۰ دقیقه است، بتواند برای دیگران معرفی کند.

وی اضافه کرد: با توجه به سلایق متفاوتی که در همه زمینه ها وجود دارد در بحث کتاب نیز این مسئله وجود خواهد داشت ولی این امر به آنانی که بسیار اهل مطالعه هستند و بیشتر برای کسانی که اهل کتاب نیستند کمک می کند که سلایق و علایق خود را در نظر گرفته با معرفی منابع ای که صورت می گیرد، در مسیر مطالعه بهتر قرار بگیرند.

خدمات اینترنتی در کتابخانه های عمومی

کوروش محمدی، مسئول امور کتابخانه های عمومی استان گیلان و عضو کارگروه تدوین استاندارد نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این نشست کتاب«خدمات اینترتی در کتابخانه های عمومی» با ترجمه مریم آذرگون و مهناز جعفری از انتشارات کتاب نشر نهاد کتابخانه های عمومی کشور را معرفی کرد و گفت: در سال ۹۲ نهاد این کتاب را ترجمه و در اختیار کتابخانه های عمومی کشور قرار داده است.

وی با بیان اینکه این کتاب، کتاب کاربردی در کتابخانه های عمومی کشور است، افزود: نویسنده سعی کرده است که بین خدمات سنتی کتابخانه ها با خدمات اینترنتی تفاوتی قایل شود و به نقش های اجتماعی که کتابخانه های عمومی در جامعه دارند بپردازد.

کاربرد مواد و تجهیزات دیداری و شنیداری در کتابخانه ها

فرهاد بزرگ ضیابری، مدیر امور عمومی دانشگاه تربیت بدنی استان نیز با معرفی کتاب«کاربرد مواد و تجهیزات دیداری و شنیداری در کتابخانه ها» به نویسندگی فاطمه باقری، نشر چاپار که در سال ۱۳۸۴، منتشر شده است، گفت: کتاب در هشت فصل ارایه می شود و سعی کرده به انواع رسانه های آموزشی بپردازد.

وی اظهار کرد: با ورود تکنولوژی اطلاعات جدیدی وارد دنیای کتابداری و اطلاع رسانی شده است که مطالعه این کتاب به موضوعات آن می پردازد.

گفتنی است در پایان این نشست لوح تقدیر و تندیس روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به اساتید حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی استان گیلان اهدا شد.

دسته بندی :  خبرها / فرهنگی
به کانال رسمی پایگاه خبری هنر گیلان در تلگرام بپیوندید.
کانال تلگرام پایگاه خبری هنر گیلان

دیدگاه شما

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
  • مردم و لبخندها
    حیوانات و طبیعت
    غذا و نوشیدنی
    فعالیت‌ها
    سفر و مکان
    اشیاء
    نمادها
    پرچم‌ها
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید